linneamaria.blogg.se

2013-08-26
10:24:17

Fasadbokstäver
Jag har enda sedan vi seriöst började prata om att köpa huset velat ha fasadbokstäver!
Där det står gatunumret ni vet!!
Har febrilt letat runt på nätet, men alla jag hittat har varit så urbota dyra, speciellt när man bor på "sjutton" och inte ett, eller två tex!!
Dom jag har hittat som varit i det stuket som jag velat ha har kostat ca 500:- per bokstav.. ja räkna kan ni väl allihopa och slutsumman skulle landa på 3.500:-, seriöst!! 3.500:- nej det finns roligare och bättre saker att lägga 3.500kr på!!
 
Jag har ändå inte riktigt kunnat släppa tanken på hur snyggt jag tycker att det är, så i början av förra veckan så slog jag och Johan våra kloka huvuden ihop och började smida en plan!!
 
Det hela började såhär, Jag plockade fram en märkpenna och skrev "sjutton" tog med den på jobbet, scannade in den och förstorade den i datorn.
Vi insåg att det nog skulle bli för smalt ändå, så jag fick rita till dom lite extra och klippte sedan ut dom, då såg det ut såhär:
 
Därefter begav jag mig ut i garaget och letade fram en plyfaskiva som vi visste att vi hade (tur att vi städade garaget för några veckor sedan), sen ritade jag av bokstäverna på plyfan, såhär:
 
Sen fick jag hålla och Johan körde sticksågen, sågningen tog längst tid, men ändå inte mer än kanske 3 timmar totalt:
När bitarna var sågade putsade vi dom lite snabbt med sandpapper för att få lite mjukare kanter.
 
Sen var det dags för målning!! Jag har målat dom med vanlig utomhusfärg, började med grundfärg och därefter vanlig "utevit" två varv (andra målar jag på plats så vi täcker skruvarna)
 
såhär såg jag ut  på händerna efter grundmålningen:
 
sedan satte vi upp bokstäverna på carporten, såhär såg den utan innan:
och såhär blev slutresultatet:
snyggt va :)
 
Jag är sjukt nöjd!
Tycker att det är kul att det blir så personligt med min egen handstil osv. det är ju faktiskt ingen annan som har likadant :)
Jag är grymt nöjd! Nu ska vi bara fixa lite belysning till det hade vi tänkt!!
 
Hur tycker ni att det blev?

Kommentarer:

Så himla läckert det blev och som du skriver, kul med din personliga handstil också. :) *kram*

Svar: Jamen visst blev det!! Och kan man spara in lite pengar så gråter man ju heller inte ;) nu skulle vi bara haft lite belysning på det också :P
Linnea

2013-08-26 @ 13:12:53
#2: Ida

För sjutton gubbar så rolig idé ;)

2013-08-26 @ 21:52:46
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: