linneamaria.blogg.se

2013-09-22
17:03:44

Bortglömt
Oooooh, jag kom på att jag helt glömt berätta och visa en sak..
En sak som borde hamnat redan i den gamla bloggen!!
Det var ju lite hyssj hyssj på det från början och några av er kanske minns att jag bad er kolla mellanbygden!
Många av er vet, men många vet nog inte heller!?

Det började iaf i mitten/slutet av maj när vi höll på som värst att bara riva och riva här ute på baksidan!!
Det var ett gammalt ruttet trädgårdsskjul på baksidan som satt ihop med huset som vi bestämde oss för att riva!!
 
Så en kväll stod jag och Johan och rev och slet i det och bröt bort brädor till höger och vänster när Johan plötsligt hoppar en meter bakåt och säger med uppspärrade ögon "Vad fan är det där?", jaha tänkte jag, en stor spindel eller ett äckligt kryp han aldrig sett förut osv osv.. "Det är ju en, en, en.. en BOMB!?".
Vänta va? 
Ja tamejtusan om det inte står en "bomb" där, ca 70cm lång och 10cm grov!!!!
Vart fasen kom den ifrån!?
Johan ringer sin pappa som säger att det säkert är någon form av granat..
 
Hursomhelst efter många om och men så kommer Robertsfors-polisen till oss kring 22 på kvällen, det blir en massa samtal och dom till och med flyttar på den (!!).
Ingen kan avgöra om den är skarp..
Polisen är hos oss enda till 01.00 ungefär och vid det laget börjar ju såklart också grannarna undra vad fasen det är frågan om. Inbrott eller att Johan hade dängt upp mig gissade dom på :P
Vi får iaf fram att det är en Luftvärnsgranat modell större!!

Dom får order från Stockholms bombexperter att dom absolut inte får flytta den till polisstationen (det skulle vara för farligt) eftersom man inte visste om den var skarp, men dom frågade om inte vi kunde tänka oss att ha den i källaren!?!?!?!? eeeh nejtack!?
Det slutade med att vi fick bära ut den där vi slänger trädgårdsavfallet och sedan lägga typ 3 sj-pallar ovanpå för att inte någon obehörig skulle komma åt den.. vi fick heller inte berätta för så många så det skulle komma folk och försöka titta :P
Så fick vi besked om att dom skulle skicka upp några snubbar från Rikskrim för att titta på den..
 
Där skulle vi vackert sova med en eventuellt skarp granat i trädgården i flera nätter, tack för den!!
 
Det tog som sagt några dagar, men till slut så ringde det en snubbe från rikskrim som skulle komma, dom hade med sig bomb-robot, röntgenutrustning och hela faderuttan..
Lilla diskreta lastbilen med släp som dom kom i :)
 
Så dom slängde (eller lade försiktigt) upp den på en sj-pall och körde igång och började röntga..
jag frågade såklart om jag fick fota, och det gick bra :)
 
Tillslut lyckades dom ändå utröna att den inte var skarp!! Tack och lov :)
Lite kul hade det dock varit om man fått se roboten in action, men jag är glad att vi slapp spärra av hela Rotberget och vara rädda för att spränga huset eller nått :P
 
Och behålla den fick vi också :) motvilligt från rikskrims sida, men som dom sa "Den är eran, det är ni som äger den! Helst vill vi ta den med oss, men vi kan inte tvinga er"!!
 
Fick också en helsida i Mellanbygden med mig och granaten på bild ;) Johan vägrade vara med :P
 
Lite spänning i vardagen är ju alltid trevligt ;)
Nu ska vi bara bestämma oss för vad vi ska göra med den :) Det är ju en stor och ståtlig pjäs :)
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: